איך בוחרים חוגים לילדים – 6 טיפים לבחירת חוגים שהם בית ספר לחיים

כשהייתי בת 25 עבדתי במתנ"ס קהילתי ויצא לי ללוות משלחת ילדים לתחרות ריקוד באילת. נסעתי עם בעלי בשביל הכיף.  רק התחתנו עדיין בלי ילדים.. , צפינו בילדים בתחרות. הכל התנהל למופת. 

הילדים ידעו בדיוק לאן/ מתי/ מי יוצא/ חוזר לבמה, מי עוזרת/ מלבישה/ מאפרת/ ומסדרת שיער מאחורי הקלעים, מי מלווה קטנטנים לשירותים, 50 ילדים, בגילאי 7-12. ראינו את מנהלת הסטודיו שוב ושוב בשיחות מוטיבציה עם הילדים, על ההשקעה, התמדה, דרך ארץ והצטיינות. 

הכרזנו פה אחד "הילדה שלנו תרקוד רק בסטודיו הזה". וכך היה. 10 שנים אחרי, הבכורה שלנו הגיעה לגיל 5 ורקדה עד גיל 15 בסטודיו שהפך לבית ומשפחה. עשור שהיה דרמטית משמעותי בחייה ועיצב אותה. 

רקדנית בלט במים

במהלך העשור הילדה רקדה ברחבי הארץ ובאירופה עם הקבוצה, תמיד חזרו עם GRANDPRE – אות הצטיינות על ביצוע, כוראוגרפיה, מוסיקה, תלבושות ונראות על הבמה. הכל היה בסטנדרטים הכי גבוהים שיש.  

לקרוא לזה חוג?  זה היה בית ספר לריקוד ו לחיים.

בתחילת הדרך רקדה פעמיים בשבוע, בהמשך רקדה 5 ימים בשבוע. 

יום יום אחרי בית ספר, אוכלת, שיעורים ומתארגנת לסטודיו. היא גדלה והתפתחה עם קבוצת הריקוד וכל חייה וחיינו סובבים סביב הסטודיו.

נשמע קליל ומהנה אבל זו עבודה סיזיפית יומיומית קשה ומאתגרת. המון משברים בדרך, ריבים עם הבנות בקבוצה, אכזבות כואבות למה לא קיבלה את הסולו.. , גוף תפוס וכואב, לחץ זמנים מטורף להספיק מטלות בית ספר, בערך כל חודש וחצי הייתה מכריזה שזהו היא פורשת, אבל תמיד נשארה. 

מה שהחזיק אותה הייתה התחושה שזה בית שני בשבילה, האתגר והמסוגלות

אלו היו 10 שנים אינטנסיביות מדהימות ועוצמתיות שעיצבו אותה לנערה מצטיינת בלימודים, ילדה מלאה בערכים אנושיים, יכולות ריקוד מרהיבות, בריאות גוף ונפש. 

רקדנית בלט בתנועת ריקוד

הבן שלי, בן 13 חווה חוויה דומה במסגרת חוג רוכבי אופניים בשטח. 

הוא רכב 5 שנים בקבוצה איכותית שערכי אהבת הארץ והאדם היו עקרונות בסיסיים מעבר ליכולת הרכיבה. רכבו ברחבי הארץ, התחרו בתחרויות ואף רכבו בחו"ל.

3 גברים רוכבים על אופניים בשטח

בין היתר למד איך להתגבר על תחושות הגוף, לבנות ולחזק דפוס חשיבה, משמעת עצמית גבוהה, אהבת הארץ, דרך ארץ בין חברים, רוח וחוויות ספורטיביות, עצמאות (כמו ללמוד לתקן אופניים בשטח לבד), תזונה לספורטאים- אי אפשר לרכב אחרי ארוחה… התמודדות במצבי לחץ. בעלי ליווה אותו נסחף אחריו לספורט האופניים. זה היה גם זמן איכות אמיתי בשבילם. 

לקחת בחשבון…

חוגים עולים כסף , לפעמים צריך לעשות סדר עדיפויות. בנוסף זו היתה הקרבה אדירה שלנו בהתמדה בחוגים, לקחת ולהחזיר, לשלם, לעודד ולהכיל. אבל במבט לאחור מה שהם הרוויחו בחוגים יתרום להם לכל החיים. ומה אנחנו בסופו של דבר רוצים?? 

6 טיפים שלי לבחירת חוגים לילדים:   

  1. דברו עם הילד- מה מתאים לו, למה מתחבר. החלטה על חוג צריכה להיות משותפת. 
  2.  חשוב שתהיה התאמה בין דרגת הקושי והגיל למסוגלות של הילד.
  3. אלמנט תחרותיות עשוי להיות מתסכל. נדרשת ערנות ורגישות שלנו. הילד אמור להנות לא לסבול. במקביל- זו הזדמנות לחיזוק הערך העצמי שלו. צריך ללכת בין הטיפות. דורש הקשבה ודיוק כהורים. 
  4. חברים נוספים בחוג זה יתרון ויתרום להתמדה. 
  5. איכות – לברר מוניטין והוכחות של הצלחה. לברר על המדריך הוא מודלינג וחשוב שיהיה ראוי.  
  6. שפה וערכים בחוג- מעבר ליכולות שהחוג משכלל.

מוקדש בהערכה רבה לסטודיו "צעד וחצי" ולקבוצת "רוכבי הקריות".

3 מחשבות על “איך בוחרים חוגים לילדים – 6 טיפים לבחירת חוגים שהם בית ספר לחיים

  1. ממש נהניתי לקרוא.
    אני קורא ומתחבר למילים.
    אודה שאף פעם לא בחרנו לאף אחד מארבעת בניינו חוג. או ש״זרמנו״ לחוג אותו בחר, או שבטבעיות בניי נמשכו לאופניים, שזה אצלינו סוג של ׳מורשת משפחתית׳. אבל הטיפים שלך בעניין הם בהחלט במקום ומועילים.
    אני ממש מתחבר לעמדה שחוג הוא פלטפורמה לחיים, ו׳חוג מרים׳, בונה ומבסס אישיות וערכים, תורם תרומה עצומה לאישיות המתפתחת של הילד/נער. תודה על הסופרלטיבים ל׳רוכבי קריות׳ יישר כוח !!!

    1. מתחבר לכל מילה ומילה.
      בתי הבכורה רקדה במשך הרבה שנים בסטודיו ולריקוד ובתי הצעירה כמובן אחריה, רק בכיתה ד אבל כבר בחרה במסלול המקצועי בו רוקדים בכל הסגנונות הקיימים.
      וכמובן רוכבי הקריות הנפלאים שבני הצעיר רוכב איתם כבר מספר שנים שזו מסגרת נפלאה הבונה אישיות וקשרים חברתיים לחיים.

  2. מתחברת לכל מילה, הקושי האמיתי בחוגים הוא התמדה לא רק של הילדים אלא גם שלנו ההורים, לא להישבר כשקשה כשנמאס מההסעות או כשזה מפריע להם ללימודים.. מניסיוני ילדים שמחוייבים לחוגים ומתמידים מצליחים למצוא את הזמן לכל ולשלב בין הדברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *