אמא מה אוכלים היום – 3 עקרונות מעודדי בישול ובריאות

אני מבשלת מידי יום. זה מתיש… אימצתי 3 עקרונות בישול בזכותם אני מצליחה לבשל מידי יום מבלי להתייאש…

  • בישול קל
  • קרוב לחומר גלם 
  • לא זורקת אוכל

כותבת כאן בעיקר על ארוחות הצהריים. 

אבוקדו חצוי ירוק עם גרעין
קרדיט תמונות PEXELShttp://PEXELS

לבשל קל – מידי יום מבשלת תבשיל חדש

אני לא מתייאשת כי הבישול הוא קל ומהיר. מעט שלבים מעט חומרים. בוחרת מתכונים פשוטים ולא מורכבים. האפקט הוא עצם הגשת אוכל חם וחדש מידי יום. כמובן שחוזרת על מתכונים אבל במהלך השבוע יש גיוון רב. מבחינת תבלינים גם ממעטת לשים. משתמשת במוכרים – מלח, פילפל, כמון, כורכום, פפריקה, בהרת. 

לבשל הכי קרוב לחומר גלם

משתדלת מאוד להתרחק מאוכל מעובד. לבשל עם חומרי גלם איכותיים תוך דגש על מינימום שלבי בישול. חומרי הגלם מאוד ברורים במנות. ממש משתדלת לבשל בריא.

תפוז ועוד חצי פרוס כתום
קרדיט תמונות PEXELShttp://PEXELS

לא לזרוק אוכל- לנסות למחזר

מכיוון שאני מבשלת מידי יום, מצטברות שאריות. אני עושה כל מאמץ למחזר ולהשתמש ב"חבלים" (חבל לזרוק) כבסיס למנות הבאות. למשל נשאר תפוח אדמה- מרסקת, מתבלת ועושה לביבות… 

בתחילת דרכי הגסטרונומית, זה היה אתגר אבל במשך השנים המיומנות הזו השתכללה. כך גם עם ירקות ופירות – שנייה לפני שזורקים בודקת אם אפשר להכין מהם מרק או קינוח..

בתפריט השבועי אני השתדלות להכניס את כל אבות המזון

לפחות פעם בשבוע להכניס מנת – עוף, בשר, דגים. את המנות היותר כיפיות לילדים (פתיתים, שניצל תירס, פסטה), משתדלת לדחות לסוף השבוע (יום חמישי) גם כי אני כבר ממצה וגם נותן תחושה שהסופ"ש מתקרב.

קרדיט תמונות PEXELShttp://PEXELS

יום שישי

קבלת שבת בצהריים– מטגנת הרים של שניצל. (זש"א- ראו בלוג מוסיקה), בדרך כלל זה הטיגון היחיד בשבוע. (לפחות משתדלת שיהיה).

בערב ארוחת ערב חגיגית+ קידוש – בדרך כלל דג סלמון בתנור, או דג מושט ברוטב אדום – חריימה. גם את שתי המנות הללו אני מבשלת בפשטות. 

תוספות אורז או סירות תפוח אדמה בתנור– תפוחי אדמה יוצאים כמו צ'יפס. הודות לאופן החיתוך (סירות) האפייה בתנור הופכת אותם לקרנצ'ים מדהימים. מתכון בהמשך. 

מנה עיקרית– בשר קדירה, או עוף סופריטו. גם בישול פשוט – מתכונים בהמשך. 

בחורף בדרך כלל יש גם מרק אבל קליל שישאר מקום למנות הבאות. 

עוף צלוי בתבנית
קרדיט תמונות PEXELShttp://PEXELS

יום שבת- בוקר פינוקים

פנקייק או לחם צרפתי, שקשוקה עגבניות, שקשוקה שמנת ופטריות, סינייה טבעונית. מתכונים בהמשך. 

שבת צהריים– "חבלים" (חבל לזרוק) מיום שישי. 

שקשוקה תבשיל עגבניות במחבת עם עגבניות שרי ובזיליקום

מתכונים למאכלים שאני מבשלת קצת אחרת… כל השאר יש בגוגל…

תפוח אדמה "סירות"- (חוצים לאורך לחצי, ומכל חצי עוד חצי) – בשל החיתוך לסירות – הצריבה מושלמת ויוצא קראנצ'י. מוסיפה שמן, רוזמרין וקצת זעתר ואז מכניסה לתנור.  

"סופריטו" בתנור- לא מטוגן – אחד ממאכלי הדגל של המטבח הספרדי- יהודי, קל וכיף להגיש בערב שבת. לחמם תנור ל-180 מעלות, במקביל להכין קוביות תפוחי אדמה בינוניות ועוף. לטגן בסיר נפרד 2 ראשי שום כתושים,להזהיב (לא לשרוף), להוסיף חצי כפית כורכום, להמיס 2 כפיות אבקת מרק בכוס מים, להוסיף  לשום. לבשל 10 דקות. להכין את הסיר (סיר כבד- עדיף מברזל- פויקה) עם תפוחי האדמה והעוף, לשפוך את הרוטב . להכניס לתנור ל- 3 שעות. 

"סינייה" טבעונית – לטגן בצל עדיף סגול (לא קריטי) במחבת שטוחה, להוסיף קילופי בטטה (לקלף את הבטטה – לזרוק קליפה, להמשיך לקלף את כולה), להוסיף עגבניה פרוסות דקות, 5 שיני שום פרושות, תפוח אדמה (כמו הבטטה- לקלף), אפשר להוסיף קישוא, חצילים, כרובית, לכבות האש ולהוסיף חופן צנוברים. במקביל להכין בקערה טחינה – חצי כוס טחינה מעורבבת במים קרים. הטחינה צריכה להיות במרקם דליל יחסית. לאחר הטיגון לשפוך מעל הירקות את הטחינה ולהכניס לתנור ל 10 דקות. 

שקשוקה חלבית – בסיס של רוטב פסטה שמנת, במקום פסטה שמים ביצים. 

מרק כתום – 2 גזר, 2 בטטה, 2 תפוח אדמה, 1 בצל, קובית דלעת – לבשל במים עד ריכוך. לטחון הכל ולהוסיף כף אבקת מרק, 3 כפות שמנת מתוקה/ או חלב קוקוס. להוסיף חצי כפית זעתר תבלין. 

צלחת מרק כתום על עלי בזיליקום וכיכר לחם. מרק בטטה. מרק כתום עם בטטה
מרק כתום

יותר מעשור שאני מבשלת באינטנסיביות

הילדים דורשים גיוונים ואני נדרשת ליצירתיות קבועה. כל הזמן עושה ניסיונות ומפתה אותם בסיפורים נלווים למאכלים. מוציאה בקביעות מתכונים מגוגל ומתאימה אותם אלי. הכוונה – את הבסיס לוקחת ומאלתרת את ההמשך. בדרך כלל זה מצליח אבל קשה לשחזר את המנות…

אני מבשלת קל כי ככה אני לא מתייאשת מהעניין ומתמידה בו. הודות לבישול הקל והפשוט אני מוצאת את עצמי לפעמים "מעמידה" סיר ממש מוקדם בבוקר כדי שיהיה לצהריים. 

מבחינתי אוכל הוא הרבה מעבר לתחושת שובע

אוכל הוא הזדמנות ליצור זכרונות שנצרבים ונטמעים – לשבת ביחד, לדבר, לפעמים להתווכח/ להתעצבן, לצחוק, לאהוב. הזיכרונות הללו הם אבני יסוד בבניית ערך משפחה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *