איך הספורט משפיע על מצב הרוח שלנו

זה כבר כמה ימים אופפת אותי הרגשת כבדות ודאון. מעין דיכדוך חורף בשילוב היסטריית "קורונה" … באחד הימים אפילו יצאתי באמצע אימון כושר כי המחשבות הציפו והטרידו…

ספורט נמצא בסדר עדיפות גבוה אצלי

ולכן החלטתי לפצות באימון הבא. האימון הבא אכן היה יסודי ומושקע. התאמנתי בכל הכוח, לא ויתרתי על אף תחנה. 

סיימתי האימון והמשכתי לסידורים.

פתאום בשנייה הרגשתי הצפה של אנרגיה ומצב רוח טוב…

מד מצב רוח בעלייה

מצב הרוח עלה פלאים ומה שנראה כל כך מטריד קודם, הפך לפתע יעד מאתגר שצריך להשיג. גם הדברים שאינם בשליטתי כמו הקורונה, פתאום קיבלו פרופורציות מרגיעות. המשימות שהטרידו קודם הפכו לאתגר שבא לי להסתער עליו כמו "אריה שואג".

ניסיתי להבין מה קרה? איך לפני שעה וחצי המחשבות לא נתנו מנוח והעיקו ועכשיו אני ב HI אנרגטי גבוה???

הספורט!! הספורט עשה את זה! 

אנדורפינים מתפרצים הציפו בשלווה ושמחה. פוקוס אופטימי היו מנת חלקי אחרי האימון. האומנם זה הספורט??

ועכשיו למחקרים… 

שלט שכתוב עליו מוכח באנגלית

מחקרים רבים נעשו על הקשר בין פעילות גופנית לבין מצב הרוח. המחקרים מצביעים על עליה בהורמונים ו"מעבירים עצביים" המשפיעים על המוח ומסייעים למצב רוח חיובי, לעירנות, תחושת סיפוק ובו בזמן להפחתה במצבי רוח שליליים כמו דיכאון וכעס.

שלושה מנגנונים עיקריים העובדים בשילוב זה עם זה ותורמים להשפעות הדדיות על מצב הרוח:

ההורמון ביטא-אנדורפין המשוחרר לדם מבלוטת יותרת המוח, יוצר תחושת אופוריה ושיכוך הכאב (Runner's High). התופעה מוכרת בקרב אצנים, והיא מזכירה את השפעת הסמים האופיאטיים.   

ההורמון קורטיזול משפיע על תחושות הדחק והעירנות, וממחקרים עולה כי הוא משפיע ככל הנראה גם על רגשות. הוא משוחרר לאחר פעילות גופנית ממושכת, ומגביר את תגובות התאים ל"מעבירים העצביים" אדרנלין וסרוטונין. השניים האלה, בעלי השפעות ניכרות על מצב הרוח.

"מעבירים עצביים" כמו אדרנלין דופאמין וסרוטנין אדרנלין המופרש במהלך פעילות גופנית גורם לתחושת עירנות מוגברת, עליה בלחץ הדם ובדופק. הפרשתו גורמת להשפעות גם על מערכת העצבים, והמדענים משערים כי היא קשורה גם במזג הרוח. סרוטנין קשור בהעברת מסרים רבים במוח, ובעל תפקיד בעייפות ובשינה. מחקרים הראו כי ריכוזו של הסרוטונין בדם עולה בעת מאמץ גופני, עליה התורמת לתחושת אופוריה, הפחתת עייפות ושיכוך כאב.

קשר עיצבי- עצבים במוח

אימון גופני 

  • מסיח את הדעת – התנועה מביאה אותנו לחשוב על דברים אחרים.
  • מפחית את המתח מהשרירים.
  • משפר את החוסן – עוזר בפיתוח יכולת האדם להתמודד. 
  • משפר את הביטחון העצמי.
  • גורם ליצירת קשרים חברתיים.
  • "משחרר אותנו מעצמנו"– אנשים החווים ירידה במצב הרוח או סובלים מדיכאון, חרדה ודחק מרגישים לכודים. בדרך כלל נוטים למנוע מעצמם תנועה, מתכנסים בתוך עצמם ומחפשים מקום להתחבא מהעולם. פעילות גופנית גורמת ליציאה מהמלכודת, היא מערבת אותנו בעולם הסובב אותנו ומעודדת יציאה מהבית.
יד רופא רושם מרשם רפואי-

אז מה ה”מרשם”? איזו פעילות היא הטובה ביותר לשיפור הרווחה הנפשית? כמה פעילות עלי לבצע? מהי הפעילות המומלצת ביותר? מה התדירות? איך להתחיל?

אין "מרשם"… או תשובה אחת נכונה… זה שונה מאדם לאדם. אבל דבר אחד ברור – המטרה העיקרית היא לזוז, להיכנס לכושר ולאתגר את הגוף בקביעות. מחקרים רבים מראים שככל שרמת הכושר משתפרת, כך משתפרת פעולת המוח ומצב הרוח

לסיכום, נראה שיש קשר הדוק בין פעילות גופנית ובין בריאות נפשית. פעילות גופנית עושה טוב לא רק לבריאות ולגזרה, אלא גם הרבה טוב למוח ולנשמה.

דמות אדם ביוגה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *